;

French FAQs | English FAQs

QUESTIONS FREQUENTES (FRANÇAIS)

COMPTE & ENREGISTREMENT

ENCHERIR

TAXES & FRAIS

PAYMENT

TRANSPORT & LIVRAISONS

TRADUCTIONS

CONTACT


COMPTE & ENREGISTREMENT

1. Comment puis-je participer à une vente aux enchères online ?

Avant de pouvoir porter des enchères dans une vente online, vous devez d’abord ouvrir une session avec votre nom d’utilisateur et votre mot de passe MyChristie’s, puis vous enregistrer dans la vente de votre choix.

Si vous n’avez pas de nom d’utilisateur et de mot de passe MyChristie’s, vous pouvez les créer en cliquant ici .

Une fois que vous avez un compte MyChristie’s, vous pouvez vous enregistrer dans une vente spécifique en cliquant sur le bouton “Register to Start Bidding” qui s’affiche sur la page de chaque lot ; renseignez ensuite les informations demandées par Christie’s. Veuillez noter qu’il est nécessaire de s’enregistrer séparément sur chaque vente pour confirmer des détails importants qui leur sont spécifiques.

2. J’ai déjà enchéri chez Christie’s par le passé. Ai-je besoin de créer un compte MyChristie’s?

Si vous avez déjà enchéri à des ventes publiques Christie’s, mais n’avez pas encore créé de compte MyChristie’s, vous devrez en créer un avant de pouvoir enchérir.

3. Puis-je enchérir au nom d’une société ?

Oui. Néanmoins, contactez-nous pour que nous puissions configurer le compte avec lequel vous enchérirez en tant que société.

4. Que faire si j’ai oublié mon nom d’utilisateur ou mon mot de passe?

Votre nom d’utilisateur pour la vente online sera probablement l’adresse email que vous avez indiquée lors de votre enregistrement. Pour des raisons de sécurité et de confidentialité, le personnel de Christie’s n’a pas accès à votre mot de passe. Si vous avez oublié votre mot de passe, dans le menu déroulant de « My Account » situé en haut et à droite de la page, cliquez sur “Sign In”. Cliquez ensuite sur "Forgot Your Password?" et vous devrez alors entrer votre adresse email. Cliquez ensuite sur “Continue” ; vous devrez répondre aux questions de sécurité que vous avez choisies. Vous recevrez alors un email généré automatiquement, comportant un lien pour réinitialiser votre mot de passe.

5. Je ne reçois pas les emails de notification des ventes online Christie’s : pourquoi ?

Les emails envoyés par Christie’s sont quelquefois bloqués par les filtres anti-spam. Regardez dans votre dossier de spam ou de courriers indésirables et ajoutez Christie’s dans votre liste d’expéditeurs sûrs.

6. Comment puis-je gérer mes paramètres d’emails de notification ?

Vous pouvez gérer vos paramètres d’emails en ouvrant une session de votre compte en allant dans “ My Account ” puis dans la rubrique “Notification Settings”. Là, vous pourrez décocher les cases correspondant aux emails que vous ne souhaitez pas recevoir.


ENCHERIR

7. Quelles sont les Conditions de Vente de Christie’s ?

Les Conditions de Vente représentent le contrat par lequel l’acheteur acquiert un lot. Il est important que les enchérisseurs prennent connaissance des Conditions de Vente qui s’appliquent dans la vente à l’ensemble des lots. En vous enregistrant à une vente online, vous adhérez à ces conditions, auxquelles vous pouvez accéder par le lien qui se trouve en bas de chaque page de la vente, et en suivant le lien que voici onlineonly.christies.com.

8. Comment puis-je trouver les lots qui m’intéressent spécifiquement ?

Vous pouvez faire des recherches dans une vente online par mots-clés, ou par numéro de lot en utilisant la boîte de recherche qui se trouve en haut de chaque page. Vous pouvez également faire des tris en haut de la page de la vente.

9. Comment puis-je me renseigner sur un lot qui m’intéresse ?

Les descriptions des lots et les rapports de condition sont à votre disposition en ligne. N’hésitez pas à nous contacter pour échanger à propos du lot, par email ou au téléphone. Les spécialistes Christie’s sont des experts dans leurs domaines et seront ravis de vous donner davantage de détails pour chaque lot sur simple demande.

10. Qu’est-ce qu’une estimation ?

L’estimation est la fourchette de prix initialement attendue de la vente d’une œuvre d’art ou d’un objet en particulier. Les estimations sont établies sur la base des prix récemment réalisés en ventes aux enchères pour des lots comparables et prenant en compte l’état, la rareté, la qualité, la provenance et d’autres éléments spécifiques.

11. Puis-je voir les enchères dans une autre devise ?

Oui. Sélectionnez la “Secondary Currency” dans le menu déroulant qui se trouve en haut de chaque page à droite. Veuillez noter que le montant est une estimation, calculée au taux de change le plus récent, et que toutes les enchères seront conduites dans la devise principale de la vente, qui sera également la référence pour tous les paiements in fine.

12. Comment puis-je soumettre une enchère ?

Les enchères peuvent être soumises à n’importe quel moment pendant tout le déroulement d’une vente online, et doivent l’être depuis la plateforme en ligne.

Lorsqu’une enchère maximum est soumise, Il y a deux façons d’enchérir : (i) soumettre l’enchère de départ, ou l’enchère suivante, ou (ii) soumettre une enchère maximum.

Pour simplifier le processus, Christie’s utilise des paliers d’enchères préétablis. Veuillez vous référer aux Conditions de Vente Pour consulter la liste des paliers, qui varie selon la devise.

Lorsqu’une enchère maximum est soumise, les enchères seront exécutées en votre nom au palier minimum vous permettant de rester l’enchérisseur le plus élevé (à concurrence du montant de votre enchère maximum). Dans le cas où deux enchères maximum d’un même montant sont soumises, c’est l’enchère déposée le plus tôt qui l’emporte.

Veuillez noter que chaque enchère constitue un contrat qui indique votre intention d’acheter selon les Conditions de Vente. .

13. Comment saurais-je que mon enchère est gagnante ?

Une fois qu’un lot est clôturé, nous vous envoyons un email vous notifiant de votre enchère gagnante. Vous pourrez confirmer cette information en cliquant « My Account » et en vous rendant dans l’onglet “My Bids and Checkout”. Vous pourrez à cette occasion voir et imprimer vos factures et reçus de paiement.

14. Puis-je modifier ou annuler une enchère ?

Dans une vente aux enchères en temps limité, vous ne pouvez pas annuler une enchère une fois qu’elle a été soumise. Vous pouvez toutefois ajuster votre enchère maximum tant qu’elle reste plus élevée que l’enchère en cours.

15. Comment puis-je accéder à la vente et enchérir depuis mon téléphone mobile ou ma tablette ?

Nous vous recommandons de télécharger l’application Christie’s App depuis l’Apple store. L’application Christie’s est disponible pour iPad, iPhone, avec le système d’exploitation iOS dans sa version 7 et au-delà. Une version de l’application pour Android est en cours de développement et sera bientôt proposée.

16. Quand les lots sont-ils clôturés ?

Un compte à rebours est affiché pour chaque lot sur la page de description du lot. Afin d’atteindre les meilleurs résultats possibles dans nos ventes online et pour rendre le processus d’enchérissement aussi juste et gérable que possible pour tous les enchérisseurs potentiels, Christie’s a mis en place des prolongations d’enchères. Lorsqu’il y a de l’activité d’enchères sur un lot particulier dans les 3 minutes (180 secondes) qui précèdent son heure de clôture, il y a aura une prolongation d’enchères de 3 minutes supplémentaires pour ce lot, jusqu’à ce qu’il n’y ait plus qu’un seul enchérisseur. Ces prolongations se dérouleront indéfiniment jusqu’à ce qu’il n’y ait plus d’activité d’enchères pendant une période de 3 minutes (180 secondes), ce qui signifie qu’il n’y a plus d’intérêt. Ce temps supplémentaire est aménagé pour accueillir et permettre à des enchérisseurs intéressés de se mettre en concurrence pour un lot tant qu’ils n’ont pas atteint le plafond qu’ils s’étaient fixés. Ceci est aussi fait pour éviter le rush de dernière minute lorsque des enchérisseurs se connectent à Christie’s à la fin d’une vente online pour pouvoir placer une seule enchère gagnante dans les dernières secondes avant la clôture de la vente. Cette pratique de sniper est considérée comme injuste pour à la fois les acheteurs et les vendeurs, et la prolongation a été définie pour l’éviter. Veuillez noter que la prolongation de l’heure de clôture d’un lot n’affecte pas les heures de clôture des autres lots ; il est ainsi possible que les lots ne clôturent pas dans l’ordre de leur numérotation.


TAXES ET FRAIS

17. Comment le coût final est-il calculé ?

Dans une vente online, vous devrez payer :

• Le prix d’adjudication (prix marteau)

• La commission acheteur

Et lorsque cela est applicable :

• Les taxes et/ou la TVA, les taxes d’importation et droits de douane, ainsi que toute taxe locale applicable pour votre pays

• Les droits de suite à reverser aux artistes

• Les frais de transport

• Les frais d’assurances liés au transport de votre lot et s’élevant à 1% du prix d’achat.

Une fois que vous êtes enregistré, vous pouvez voir une estimation de l’ensemble des coûts associés à votre achat en cliquant sur le bouton ‘Total Cost Calculator’ placé sous le bouton d’enchères de chaque lot.

18. Qu’est-ce que la commission acheteur ?

La commission acheteur est un droit supplémentaire que l’acheteur paye à la maison de vente aux enchères et qui se calcule sur la base du prix marteau. Les taxes indirectes (TVA et taxes applicables) sont appliquées sur la commission acheteur au taux requis.

19. Quelle TVA, taxe d’importation et/ou droits de douane, et autres taxes seront appliqués ?

Vous pouvez voir la TVA, la taxe d’importation et les droits de douane associés à un lot en cliquant sur le bouton ‘Total Cost Calculator’ qui se trouve sous le bouton pour enchérir de chaque lot.

Pour toutes les ventes online (en dehors des ventes online basées à New-York):

Pour les lots que Christie’s expédie aux Etats-Unis, une State tax ou une Use tax peut s’appliquer sur le prix marteau, la commission acheteur et les frais de transport du lot. Il est demandé à Christie’s de collecter la Sales tax pour les lots qui sont expédiés à New-York.

Pour les ventes de Christie’s Inc. :

En accord avec la loi de New-York, si Christie’s organise le transport d’un lot en dehors de l’Etat de New-York, la Sales tax de New-York ne sera pas appliquée, mais néanmoins d’autres Sales tax ou toute autre taxe d’autres Etats pourraient s’appliquer. Si vous engagez un transporteur (autre que ceux qui sont habituellement autorisés par Christie’s) pour retirer un lot de l’un des entrepôts de Christie’s à New-York, Christie’s devra collecter la Sales tax de New-York à un taux de 8,875% quelle que soit la destination finale de ce lot.

Pour les ventes de Christie’s France SNC : :

La TVA s’appliquera à tous les enchérisseurs gagnants qui prendront possession de leurs lots en Union Européenne. Tous les lots sont soumis au régime de la marge sauf indication contraire sur la page de description du lot. Voir les Conditions de Vente pour la définition de la TVA. Pour toutes les expéditions de marchandise, nous appliquerons les droits de douane, les taxes d’importation et toute taxe locale.

Pour les ventes de Christie’s Manson & Woods : :

La TVA s’appliquera à tous les enchérisseurs gagnants qui prendront possession de leurs lots en Union Européenne. Tous les lots sont soumis au régime de la marge sauf indication contraire sur la page de description du lot. Voir les Conditions de Vente pour la définition de la TVA.

Pour toutes les expéditions de marchandise à l’exception du vin, nous appliquerons les droits de douane, les taxes d’importation et toute taxe locale.

20. Puis-je fournir un certificat de revendeur pour demander l’exemption de la Sales Tax US ?

Oui, vous pouvez demander l’exemption de la Sales Tax US en cochant la case ‘Sales Tax Exemption’ au moment de l’enregistrement et en nous fournissant les documents adéquats en contactant Christie’s Client Services .

21. Puis-je demander un remboursement de la TVA ?

Les frais de TVA des acheteurs particuliers ne peuvent pas être remboursés. Si vous avez un numéro d’enregistrement TVA dans l’UE et souhaitez être re-facturé au régime général, ou en TVA intra-communautaire, merci de contacter Christie’s Client Services . Pour les acheteurs en dehors de l’UE et pour lesquels le transport est organisé par Christie’s, les montants de TVA applicables seront retirés au moment du paiement. Si vous souhaitez choisir votre propre transporteur, la TVA sera appliqué au taux prévu mais sera remboursée à certaines conditions, incluant la production d’une preuve d’exportation hors UE visée par les douanes, dans les 30 jours des lots marqués du symboles étoile (*) ou les mots ‘Starred Lot’ ou le symbole Omega (Ω) ou les mots ‘Omega Lot’ pour les lots en importation temporaire, et pour tous les autres lots avec une preuve export réalisée dans les 90 jours suivant la vente.

22. Comment les droits de douane et les taxes sont-ils calculés ?

Les autorités douanières de chaque pays calculent les droits et taxes sur la base d’un certain nombre de facteurs incluant :

• La catégorie à laquelle le produit est rattaché dans la nomenclature du International Harmonised Code (HS) ; et

• La valeur du produit (i.e. le prix que vous avez payé)

Dans la plupart des pays les droits et taxes sont calculés sur une base CAT (CIF en anglais pour Coût (Cost), Assurance (Insurance) et Transport (Freight)) de telle sorte que les frais d’assurance et de transport sont aussi inclus dans l’assiette de calcul du droit.

23. Devrai-je payer des taxes ou des droits à la livraison du colis ?

Pour tous les lots à l’exception du vin, les taxes et droits d’importation ou d’exportation sont calculés et payés à l’avance quand vous achetez votre lot. Le partenaire de Christie’s Borderlinx et les sociétés de transport partenaires de Borderlinx s’occupent en votre nom des formalités de dédouanement et du paiement des taxes et droits au point d’entrée dans votre pays.

Veuillez noter que pour les ventes de vin, les expéditions internationales sont réputées livrées droits non payés et qu’il sera de la seule responsabilité de l’acheteur de payer toutes les taxes et droits applicables avant la livraison.

24. VIN:

a. “‘Vins sous douane’ qu’est-ce que cela veut dire ?

Lorsqu’un lot est proposé sous douane (et indiqué comme tel par le symbole ‡*) cela signifie que les droits et taxes indirects et la TVA du Royaume-Uni n’ont pas été payés. Ces lots doivent être stockés dans un entrepôt sous douane approuvé par le Service des Douanes de Sa Majesté jusqu’à ce que le vin soit retiré de l’entrepôt et ces droits payés. Vous avez la possibilité de garder vos achats de vin sous douane en les stockant dans un entrepôt sous douane ou en les faisant enlever par un transporteur sous douane, ou de les sortir de ce statut sous douane au moment de votre paiement en réglant les droits et taxes indirects et la TVA. Merci de noter que nous n’avons pas la possibilité de livrer du vin sorti de leur statut sous douane vers un autre état de l’Union Européenne.

b. Quels sont les avantages à acheter ‘sous douane’ ?

Si vous choisissez de garder vos lots de vin sous douane, la TVA de dédouanement et les taxes indirectes sont différées. Si vous choisissez ensuite de vendre le vin (sous douane) à une date ultérieure, vous n’aurez jamais à payer les droits et taxes indirects et la TVA de dédouanement. Si vous choisissez de vous faire livrer à une date ultérieure, la TVA de dédouanement devra être payée sur la base du prix original d’achat du vin et non sa valeur de marché à la date de livraison.

c. Quand devrai-je sortir mes lots de vins de leur statut sous douane ?

Si vous souhaitez retirer personnellement vos lots de l’entrepôt Christie’s ou faire livrer vos lots de vins à une adresse privée, ou dans un entrepôt qui n’est pas sous douane, vous devrez choisir l’option ‘REMOVE FROM BOND’ au moment de payer vos achats. La TVA de dédouanement et les droits et taxes indirects sont calculés et ajoutés au montant total dû. Merci de noter que nous ne pouvons pas livrer de vin retiré du statut sous douane dans un autre pays de l’Union Européenne.

d. How much is Excise Duty and clearance VAT?

Excise Duty

Type de vin

Degré d’alcool (volumique)

Tarif pour 75 cl (volume standard d’une bouteille)

Vin non pétillant

5.5%-15%

£2.08

Vin pétillant

8.5%-15%

£2.67

Porto et Xérès

15%-22%

£2.78

Spiritueux

22% @40%

£7.78

Spiritueux

22% @37.5%

£7.26

* Tarifs au 31 mai 2016. Les tarifs sont sujets à changement par le gouvernement à tout moment.
Par exemple : pour un lot comprenant 12 bouteilles de vin non pétillant, un total de taxes indirectes de 24,96£ serait dû. La TVA de dédouanement au Royaume-Uni est de 20% du prix marteau (et appliquée après les droits de douane).

Clearance VAT
UK VAT = 20% of the hammer price (applied after duty)

e. Si je fais livrer mon vin en dehors de l’Union Européenne, dois-je payer la TVA de dédouanement et les taxes indirectes ?

Si vous choisissez de faire organiser votre transport par Christie’s vers une adresse en dehors de l’Union Européenne, vous n’aurez pas à payer la TVA de dédouanement et les taxes indirectes. Au moment de payer, laisser vos lots de vin sous douane, indiquez une adresse de livraison en dehors de l’UE et procédez au règlement.

PAIEMENT

25. Comment dois-je régler mes achats ?

Une fois la vente terminée, rendez-vous sur « My Account » et cliquez sur “My Bids and Checkout”. Cliquez ensuite sur l’onglet “Checkout”, et sélectionnez vos acquisitions avant de les ajouter à votre panier.

Le paiement doit être effectué en ligne par carte de crédit, dans la devise du site de vente. Aucun autre moyen de paiement ne peut être accepté pour les ventes en ligne. Christie’s accepte les cartes Mastercard, Visa, American Express. Les cartes China Union Pay Logo (CUP) ne sont acceptées que si elles portent également le logo Visa ou Mastercard.

Les paiements partiels ou au moyen de plusieurs cartes bancaires pour un lot, ne sont pas autorisés. Si vous vous portez acquéreur de plusieurs lots, vous pouvez régler chaque lot avec une carte bancaire différente : il vous faudra alors procéder au paiement à deux reprises.

Veuillez noter que Christie’s n’acceptera le paiement que de l’enchérisseur enregistré – particulier ou société. Si vous vous enregistrez et enchérissez pour le compte d’une société, selon nos Conditions de Vente, la société sera responsable du paiement au moyen d’une carte bancaire au nom de ladite société.

26. Combien de temps ai-je pour régler mes acquisitions ?

Le paiement intégral et effectif doit être reçu par Christie’s dans les deux jours suivant la clôture de la vente.



TRANSPORT ET LIVRAISON

27. Quand mes lots seront-ils expédiés ?

L’heureux enchérisseur est responsable de tous les coûts inhérents au transport de ses lots, y compris les frais d’emballage et de manutention, ainsi que les frais d’assurance dommages et pertes. Christie’s procèdera à l’envoi à l’adresse fournies au moment de l’enregistrement, dans un délai de 2 à 5 jours ouvrés suivant la réception du paiement intégral, sous réserve que toutes vos factures Christie’s aient été soldées au préalable. Veuillez noter que certains lots peuvent être soumis aux réglementations CITES, ou sur les exportations des biens culturels, et peuvent nécessiter l’obtention d’un certificat de bien culturel, d’une licence d’exportation ou d’un permis CITES. Dans ce cas, Christie’s se chargera des formalités administratives liées à l’obtention de ces documents ; toutefois, nous n’entamerons ces démarches qu’à réception du paiement intégral des factures dues. Veuillez également noter que ces documents sont délivrés par les autorités officielles compétentes, et que les délais d’obtention sont indépendants de notre volonté.

Sous réserve de réception du paiement intégral de votre facture avant la date d’échéance, nous conserverons vos lots dans nos locaux ou à notre entrepôt, sans frais de stockage, jusqu’à la date limite pour le transport (ou jusqu’à la date à laquelle il a été convenu que vous procédiez à l’enlèvement par vos propres moyens) ; après cette date, nous nous réservons de droit d’expédier vos lots à vos frais, à l’adresse fournie au moment de votre enregistrement. Le règlement de vos achats, y compris des frais de transport, doit être effectué en faveur de Christie’s avant la date d’échéance, pour bénéficier de ces conditions de stockage sans frais. Il convient de nous indiquer, au moment du règlement en ligne, si vous souhaitez que nous procédions à l’expédition de vos achats, ou si vous préférez retirer vos lots en personne. Si aucune disposition n’a été prise concernant l’envoi ou l’enlèvement de vos lots, ou si ceux-ci n’ont pas été intégralement payés à la date d’échéance, nous nous réservons de droit de vous facturer des frais de dossier et de traitement.

28. Quel est le coût d’expédition de mes lots à l’international ?

Le coût du transport international dépend du type d’objet, de leur poids et dimensions, et inclut :

• les frais d’expédition “porte-à-porte” Express (du pays de départ au pays d’arrivée) à votre adresse de livraison

• les frais de manutention et d’emballage par des prestataire spécialisés dans l’art

• les frais d’assurance dommages et pertes

• les frais de formalités douanières (pour tous les lots, à l’exception des vins)

• les taxes d’import

• tous les frais de dédouanement locaux applicables à votre pays

29. Combien de temps prend la livraison internationale ?

Vos achats peuvent être envoyés par transport international express. La livraison intervient en moyenne entre 2 à 5 jours ouvrés, à compter de la date d’expédition.

30. Mon colis peut-il être livré à une boîte postale ou PO box ?

Malheureusement, non. Pour un envoi aérien en express, l’adresse de livraison complète est requise, et les coordonnées téléphoniques du destinataire sont impérativement requises.

31. Que se passe-t-il si mon lot est perdu ou endommagé durant de l'expédition ?

En de rares occasions, la perte d’un colis peut survenir, de même que son contenu peut être endommagé durant le transport international, malgré tous nos efforts pour que les meilleures précautions de manutention et d’emballage soient prises. Toute réclamation liée à la perte ou au dommage de votre lot sera prise en charge par la politique d’assurance dommages et pertes de Christie’s (LDL), dont vous bénéficiez dès l’acquisition du lot. Le coût de l’assurance correspond à 1% (un pourcent) de la valeur totale de votre achat, et sera facturé au moment du règlement en ligne. Si votre colis est perdu ou endommagé durant le transit international, vous disposez d’un délai de 14 jours à compter de la livraison, ou dans les 14 jours suivant la confirmation de la perte du colis par le transitaire. Pour toute réclamation, merci de contacter le Service Clients de Christie's..

Si pour quelque raison que ce soit, vous choisissez de ne pas organiser votre transport avec Christie’s et réservez votre propre transporteur, alors, bien que nous mettions en oeuvre des moyens raisonnables pour prendre soin lors de la manutention, l’emballage et de la mise à disposition du lot acheté, ni Christie’s ni le vendeur ne pourront être tenus pour responsables de dommages ou omissions d’une tierce partie retenue pour ces opérations, celles-ci incluant sans limitation tout emballage, tansport ou livraison des lots achetés. Si vous avez des questions concernant le processus de retrait ou de transport des lots, merci de contacter Service Clients de Christie's .

32. La livraison est-elle impossible vers certaines destinations ?

Pour tous les lots, Christie’s collabore avec des prestataires spécialisés dans l’emballage et le transport d’œuvres d’art, pouvant livrer vers la grande majorité des pays à l’international. Si vous souhaité être livré à une destination non couverte par nos prestataires, vous ne pourrez obtenir un devis de transport au moment de l’achat.

Les transports de lots vers Cuba, l’Iran, la Corée du Nord, le Soudan, la Syrie ou tout autre pays soumis aux embargos internationaux ou américains, ne sont pas possibles. Si le pays où vous souhaitez recevoir vos acquisitions est indisponible, ou si vous avez la moindre question concernant les livraisons internationales, cliquez ici.

33. Puis-je enlever mes objets chez Christie’s, plutôt que me les faire expédier ?

Absolument. Dans la mesure où vos acquisitions sont intégralement réglées, et que leur paiement soit effectif dans nos comptes, vous pouvez procéder au retrait de vos lots au bureau Christie’s ayant organisé la vente (ou à notre entrepôt s’il s’agit de lot(s) volumineux), en sélectionnant l’option « Collection » au moment du règlement en ligne. Si vous choisissez d’organiser le retrait de vos lots, merci de nous contacter au moins 48 heures en amont de votre visite afin de prendre un rendez-vous, et pour vous assurer de la disponibilité de vos achats pour le retrait. Dans le cas où vous souhaiteriez mandater une tierce personne ou transporteur pour l’enlèvement de vos lots en votre nom, merci de compléter une lettre d’autorisation et de nous l’envoyer par email à onlineonly@christies.com. La personne ou société mandatée devra présenter une pièce d’identité en cours de validité, telle qu’un permis de conduite, une carte d’identité, ou un passeport. Si vous n’avez pas enlevé vos achats dans les deux semaines suivant la clôture de la vente, Christie’s se réserve le droit de vous les expédier à vos frais, et/ou d’en disposer conformément aux Termes et Conditions de stockage Christie’s. Veuillez noter que le retrait n’est possible que sur le site Christie’s (ou l’entrepôt) où le lot est stocké.


TRADUCTIONS

34. Est-il possible de consulter le site Internet en d’autres langues ?

Un certain nombre d’éléments publiés sur notre site sont traduits en chinois simplifié et chinois traditionnel. Pour afficher la page dans une autre langue que l’anglais, nous vous invitons à sélectionner la langue de votre choix depuis la liste déroulante située en haut à droite de chaque page. Pour toute demande de traduction supplémentaire, vous pouvez contacter le département en charge de la vente.

CONTACT

35. Qui puis-je contacter si j’ai des questions ou rencontre des difficultés techniques ?

Pour toute question, ou si vous rencontrez des difficultés techniques à vous enregistrer à l’une de nos ventes, merci de contacter le Service Clients de Christie’s .

36. Qui dois-je contacter si je souhaiter formuler une réclamation quant à un lot que j’ai acquis ?

Si malgré tous nos efforts, vous souhaitez nous adresser une réclamation, notre équipe du Service Clients sera ravie de traiter votre demande.

Pour toute réclamation, vous pouvez nous contacter par téléphone ou remplir et soumettre le formulaire de contact en ligne via ce lien. Vous pouvez également nous envoyer un email à onlineparis@christies.com en veillant à bien préciser les numéros de vente et de lot(s) concernés.

Enfin, si vous vous portez acquéreur et que votre adresse principale se situe au sein de l’Union Européenne, conformément à la législation européenne, si vous n’êtes pas satisfait des solutions que nous vous proposons, pour compenser le désagrément que vous rencontrez avec votre lot acquis via notre site Internet, vous pouvez également adresser une plainte à la Commission Européenne. Vous pouvez accéder à la plateforme de Règlement en Ligne des Litiges de la Commission Européenne, et ainsi leur soumettre votre plainte, via ce lien.



FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (ENGLISH)

ACCOUNT & REGISTRATION

BIDDING

TAXES & CHARGES

PAYMENT

SHIPPING & DELIVERY

TRANSLATIONS

CONTACT


ACCOUNT & REGISTRATION

1. How do I participate in an online auction?

Before bidding in an online auction, you must first login with your MyChristie’s username and password, and then register for your chosen auction.

If you do not have a MyChristie’s username and password, you can create one by clicking here .

Once you have a MyChristie’s account, you can register for a specific sale by clicking “Register to Start Bidding” on any lot detail page; then provide Christie’s with the requested information. Be aware that each online sale requires a separate registration process to confirm important details.

2. I have bid with Christie’s before. Do I need to create a MyChristie’s account?

If you have previously bid in Christie’s live auctions, but have not yet created a MyChristie’s account, you will need to do so before bidding online.

3. Can I place bids on behalf of a company?

Yes. However, please contact us to configure the account under which you will be bidding as a company buyer.

4. What if I forget my username or password?

Your username for the online auction will likely be the email address you provided as part of your registration. For your security and privacy, Christie’s staff cannot access your confidential password. If you forget your password, under the “ My Account ” dropdown menu on the upper right side of the page, click “Sign In”. Then click "Forgot Your Password?" and you’ll be prompted to enter your email address. Click “Continue” and you will be asked security questions. Our automated system will then email you a link to reset your password.

5. Why am I not receiving notification emails from Christie’s online auctions?

Christie’s emails can sometimes by blocked by spam filters. Please check your spam folder or junk mail folder and add Christie’s communications to your safe list.

6. How do I manage my email settings?

You can manage your email settings by logging in to your account and going to “ My Account ” and then “Notification Settings”. There, you can uncheck the boxes of the emails that you do not want to receive.


BIDDING

7. What are Christie’s Conditions of Sale?

The Conditions of Sale form the contract upon which a buyer purchases a lot. It is important for bidders to read the Conditions of Sale that apply to the sale of all lots. By registering in the online auction, you are agreeing to these conditions, which are accessible via the link at the bottom of every sale page and at onlineonly.christies.com.

8. How do I search for specific items I am interested in?

You may search an online auction by keyword or by lot number by using the search box at the top of each page. You can also sort by filters at the top of the sale page.

9. How can I learn about a lot that interests me?

Lot descriptions and condition reports are available online. We encourage you to contact us to discuss the property, via email or by phone. Christie’s specialists are experts in their fields and are eager to provide you with details about each lot, if asked.

10. What is an estimate?

The estimate is the range of values expected for the initial sale of a particular artwork or item. Estimates are based upon prices recently paid at auction for comparable property and take into account condition, rarity, quality, provenance, and other specific factors.

11. Can I view bids in another currency?

Yes. Select the “Secondary Currency” drop-down menu on the upper right of each page. Please note this number is only an estimate, based on the latest exchange rates, and all bids as well as final payments will be conducted and remitted in the sale’s primary currency.

12. How do I submit a bid?

Bids can be submitted anytime during the course of an online auction and must be submitted through the online platform.

There are two ways to bid: (i) submit the starting/next bid or (ii) submit a maximum bid.

To simplify the bidding process, Christie’s uses predetermined bidding increments. Please refer to the Conditions of Sale for a list of increments, which vary by currency.

If a maximum bid is submitted, bids will be placed on your behalf only as much as is required to ensure you remain the highest bidder (up to your maximum bid). In cases when two equivalent maximum bids are submitted, the earlier one will hold.

Please note that each bid is a binding contract indicating intent to purchase under the Conditions of Sale .

13. How will I know if my bid was successful?

After a lot closes, we will send you an email notifying you of your winning bid. You will be able to confirm your winning bid by clicking on “ My Account ” and checking the “My Bids and Checkout” tab. While there, you can also view and print online auction payment confirmations and invoices.

14. Can I change or cancel a bid?

In a time-based auction, you cannot cancel a bid once it has been submitted. You may, however, adjust your maximum bid while it is higher than the current standing bid.

15. How can I access the auction and bid from my mobile device?

We recommend that you download the Christie’s App from the iTunes App Store. The Christie’s App is available for iPad and iPhone, running iOS 7 and above. An Android version of the app is in development and will be added soon.

16. When do lots close?

A countdown clock is displayed for each lot on the lot description page. In order to achieve the best possible results in our online-only sales and to make the bidding process as fair and manageable as possible for all prospective bidders, Christie’s has implemented lot bidding extensions. Where there is bidding activity on a particular lot within 3 minutes (180 seconds) prior to the lot's allocated closing time, there will be a 3 minute bidding extension on that lot until only one bidder remains. These extensions will continue indefinitely until there is no more bidding activity on the lot for a period of 3 minutes (180 seconds) implying that there is no further interest. This extra time is designed to accommodate interested bidders and allow them the time to compete for a lot until their ceiling has been reached. This is also designed to avoid the last-minute rush where bidders log onto Christie’s at the end of the online-only sale in an effort to leave a single winning bid seconds before the sale's closing time. This is called sniping and is considered unfair practice to both buyers and sellers and the lot bidding extension has been designed to avoid this. Please note that the extension of one lot’s closing time does not affect other lots’ closing times; therefore it is possible that lots will close out of numerical lot order.


TAXES AND CHARGES

17. How is the final cost calculated?

In an online auction, you are required to pay:

• the final bid price (hammer price)

• buyer’s premium

and, where applicable:

• taxes and/or VAT, import tax, customs duty, and any local clearance fees applicable for your country

• artist’s resale right

• shipping expenses

• loss/damage liability fee to cover shipment of your lot amounting to 1% of the purchase price

Once registered, you can view all of the estimated costs associated with your purchase by clicking on the “Total Cost Calculator” under the bid button of each lot.

18. What is the buyer’s premium?

The buyer’s premium is an additional fee the buyer pays to the auction house based on the hammer price. Indirect taxes (VAT/Sales Tax as applicable) will be charged on the buyer’s premium at the appropriate rate.

For London-based auctions : we charge a flat rate of 20.0% of the hammer price.

19. What sales tax, VAT, import tax and/or customs duty will be charged?

You can view all of the tax, VAT, import tax, and customs duty costs associated with a lot by clicking on the “Total Cost Calculator” under the bid button of each lot.

For all online auctions (outside NY-based online auctions):

For lots which Christie’s ships to the United States, a state sales or use tax may be due on the hammer price, buyer’s premium and shipping costs on the lot. Christie’s is currently required to collect sales tax for lots it ships to New York.

For Christie’s Inc. auctions:

For lots Christie’s ships to or within the United States, a sales or use tax may be due on the hammer price, buyer’s premium, and/or any other charges related to the lot, regardless of the nationality or citizenship of the successful bidder. Christie’s will collect sales tax where legally required. The applicable sales tax rate will be determined based upon the state, county, or locale to which the lot will be shipped. Christie's shall collect New York sales tax at a rate of 8.875% for any lot collected from Christie's in New York.

In accordance with New York law, if Christie's arranges the shipment of a lot out of New York State, New York sales tax does not apply, although sales tax or other applicable taxes for other states may apply. If you hire a shipper (other than a common carrier authorized by Christie's), to collect the lot from a Christie's New York location, Christie's must collect New York sales tax on the lot at a rate of 8.875% regardless of the ultimate destination of the lot.

For Christie Manson & Woods auctions:

Successful bidders will be charged VAT if they take collection of the property within the EU. All lots are subject to the Margin Scheme unless otherwise noted on the lot detail page. See the Conditions of Sale for VAT definitions.

For all international non-wine shipments, we will charge customs duty, import tax, and any local clearance fees.

20. Can I provide a reseller’s certificate to claim exemption from U.S. sales tax?

Yes, you may claim exemption from U.S. sales tax by clicking the “Sales Tax Exemption” box at the time of registration and submitting appropriate documentation to us by contacting Christie’s Client Services .

21. Can I apply for a VAT refund?

VAT charges for EU private buyers cannot be refunded. If you are VAT registered in the EU and wish to be either re-invoiced outside of the VAT Margin Scheme or be re-invoiced under intra-EU rules, please contact Christie’s Client Services . For buyers outside the EU, where shipment is made by Christie’s, the applicable VAT charges will be removed at check-out. If you wish to carry out your own shipment, VAT will be charged at the applicable rates but may be refunded if certain conditions are met, including showing retrospective proof of a “controlled” export outside the EU within 30 days of release for lots marked with the star (*) symbol or the words “Starred Lot” or Omega (Ω) symbol or the words “Omega Lot” on Temporary Admission, and, for all other lots, with proof of export within 90 days of release.

22. How are customs duty and tax calculated?

Customs authorities in each country calculate duty and tax based on a number of factors, including:

• The category in which the product is classified in the international Harmonised Code (HS) system; and

• The value of the product (the price you paid)

For most countries, duty and tax are calculated on a ‘CIF’ basis (meaning Cost, Insurance and Freight), so the shipping and insurance charges you pay will also be factored in to the duty calculation.

23. Will I have to pay duty and tax when the package is delivered?

For all lots except wine, duty, import and export taxes are pre-calculated and prepaid when you purchase your lot. Christie’s partner, Borderlinx, and Borderlinx’s shipping partner handle the customs clearance at the point of entry to your country and the payment of duty and tax on your behalf.

Please note that for wine sales, international shipments are Delivered Duty Unpaid and any applicable duty and sales tax will be the sole responsibility of the buyer, to be paid prior to delivery.

24. WINE:

a. “Wines In Bond” – what does this mean?

When a lot is offered In Bond (denoted by a ‡* symbol) it means that UK Excise Duty and Clearance VAT have not yet been paid. They must be stored in a bonded warehouse approved by HM Customs & Excise until such time that the wine is removed from bond and these fees are paid. You have the option to keep your wine purchases In Bond by storing in a bonded warehouse or collected by a bonded shipper, or remove from Bond at the time of checkout and pay the Excise Duty and Clearance VAT. Please note that we are unable to deliver wine removed from bond to another EU State.

b. What are the advantages of buying 'in Bond'?

If you choose to keep your wine lots in Bond the Clearance VAT and Excise Duty is deferred. Should you choose to sell the wine (in bond) at a later date, you will never need to pay the Clearance VAT and Excise Duty. If you choose to have the wine delivered at a later date, the Clearance VAT is payable on the original sale price of the wine, not its current market value.

c. When would I need to remove my wine lots from Bond?

If you wish to personally collect your lots from Christie’s warehouse or have your wine lots delivered to a private address or non-bonded warehouse in the UK, you will need to choose the “REMOVE FROM BOND” option at the time of checkout. The Excise Duty and clearance VAT will be calculated and applied to your final amount due. Please note that we are unable to deliver wine removed from bond to another EU State.

d. How much is Excise Duty and clearance VAT?

Excise Duty

Type of Wine

Strength (ABV)

Rate per 75cl (standard bottle size)

Still Wine

5.5%-15%

£2.08

Sparkling Wine

8.5%-15%

£2.67

Port and Sherry

15%-22%

£2.78

Spirits

22% @40%

£7.78

Spirits

22% @37.5%

£7.26

*Rates as of 31 May 2016. Rates are subject to change by the government at any time.
For example: For one lot comprising of 12 bottles of still wine, a total excise duty fee of £24.96 would apply.
Clearance VAT UK VAT = 20% of the hammer price (applied after duty)

e. If I am shipping my wine outside the EU, do I need to pay the clearance VAT and Excise Duty?

If you choose for Christie’s to facilitate shipment to an address outside the EU, you do not need to pay clearance VAT and Excise Duty. At the time of checkout, leave your wine lots in Bond, provide a non-EU shipping address, and complete payment.

PAYMENT

25. How do I pay for my purchase?

Upon the closing of an online auction, proceed to “ My Account ” and then click “My Bids and Checkout”. Click the “Checkout” tab, then select your purchases and add them to your basket.

Payment must be made online by credit card and will be in the currency of the sale site. No other forms of payment are accepted for online auctions. Christie’s will only accept credit cards with a Mastercard, Visa, Discover (including Diners Club International and JCB), American Express or China Union Pay logo. Please note that China Union Pay credit cards must feature a Visa or Mastercard logo.

Partial payment of a lot, or payment across multiple credit cards for a single lot, will not be allowed. If you purchase multiple lots, you may purchase one lot with one credit card and another lot with a different credit card but you will need to go through the checkout process twice.

Please note that Christie’s will only accept payment from the registered bidder – individual or entity. If you registered and bid as an entity in accordance with the Conditions of Sale, the entity will need to pay for any purchases via a credit card issued to the entity account.

26. How long do I have to pay for my purchases?

Payment must be received and cleared in full within two business days of the close of the auction.



SHIPPING AND DELIVERY

27. When will my property be shipped?

The winning bidder will also be responsible for any and all shipping expenses, including costs, packing and handling, and any loss damage liability fees. Christie’s will initiate your shipment to the address provided at registration, 2-5 business days after full clearance of funds, and after confirmation that there are no outstanding charges on your other Christie’s accounts. Please note that some lots will be subject to CITES, import and export licenses. Where this is the case, Christie’s will arrange the paperwork; however, this cannot be done until full payment has been received. Note that these licenses are granted by the relevant authorities and the timeframe is therefore beyond Christie’s control.

Provided that your purchased lots are paid for in full, cleared funds by the payment deadline, Christie’s will store your lots free of charge until the relevant deadline for shipment (or if we permit you to collect your lot, until the date which we have agreed you must do so by), at which time purchases will be shipped to you at your expense to the address you provide at time of sale registration. Payment for your purchase, including any applicable charges for shipping, must be returned to Christie’s by the payment deadline to qualify for this extended free-of-charge storage. You must indicate if you wish to have your purchases shipped to the address registered to your account or if you wish to collect it in person at the time of checkout. If shipping arrangements have not been confirmed for any items sold or such items have not been paid for in full, and funds cleared by the payment deadline, administration and handling fees may be charged at Christie’s full discretion. If such shipments can be facilitated, purchases will be shipped to the address you provide at checkout

28. What is the cost of shipping my purchase internationally?

The cost of international shipping will vary depending on the object, its weight and dimensions, and is comprised of:

• Express shipping charges to your designated delivery address from the origin country to the destination country

• Expert fine art packing and materials

• Loss/damage liability coverage

• Customs duty (for all lots except wine)

• Import tax

• Any local clearance fees applicable for your country

29. How long does international delivery take?

Your purchase will be shipped by international air express. Delivery will take approximately 2-5 business days from the date of dispatch.

30. Can my package be delivered to a PO Box?

Unfortunately not. For air express delivery, a full street address and a contact phone number are required.

31. What happens if my purchase is lost or damaged during shipping?

On rare occasions, a package may be lost or the contents damaged during international shipment, no matter how carefully it is handled. Any claims for loss or damage may be covered by Christie’s “Loss/Damage and Liability” policies (LDL), which you obtain when you purchase your lot. LDL will appear as a charge amounting to 1% (one percent) of the total purchase price of the lot, to be charged at check-out. If your package is lost or damaged in international transit, you will need to submit a claim within 14 days of the date of delivery, or within 14 days of the date you received confirmation that it was lost. To make a claim, please contact us here.

If for any reason you elect not to ship through Christie’s and arrange your own shipment, then although we shall use reasonable efforts to take care when handling, packing and facilitating any shipment of a purchased lot, neither Christie’s nor the seller is responsible for any acts or omissions of any third party retained for these purposes, including, without limitation, any packing, shipping or delivery of purchased lots.

If you have any questions about the collection or shipping process, please contact Christie’s Client Services.

32. Are there any countries that I cannot ship to?

For all lots except wine, Christie’s generally works with Borderlinx as shipping partner. Borderlinx can ship to more than 60 countries. If you live in any of those countries you will be able to arrange international shipping when you make your purchase. If you live in a country which Borderlinx does not ship to, you will not see international shipping as an option when you make your purchase.

Shipping is not possible to Cuba, Iran, North Korea, Sudan, Syria and any other country subject to US or international embargoes. If the country you wish to ship to is unavailable or you have questions about international shipping to any particular country, click here.

33. Can I collect my purchase(s) instead of shipping?

Yes. Provided that your purchased lots are paid for in full and funds cleared prior to collection, you may collect them from the sale site which hosted the sale by selecting the Collection option at checkout. If you opt to collect your purchase(s), please contact us at least 48 hours in advance to arrange a time and to ensure your purchase(s) will be available for collection. Should you send someone to collect on your behalf, please complete a Letter of Authorization and send it to us at onlineonly@christies.com. Your representative must present a valid picture ID at the time of collection, such as driver’s license or passport. If you have not collected your purchase(s) within two weeks of the sale closing, Christie’s reserves the right to ship them to you at your expense and/or to deal with them in accordance with the Christie’s storage terms and conditions. Please note that collection is only available at the Christie’s location where the property currently resides.


TRANSLATIONS

34. How do I read the site in different languages?

Many elements of our site are translated into Simplified Chinese, Traditional Chinese, Japanese, and French. To access a language other than English, please select a language from the drop-down menu on the upper right of each page. If you require any further translations, please contact the department holding the sale.

CONTACT

35. Who do I contact if I have questions or technical difficulties?

If you have any questions or technical difficulties while trying to participate in an online auction, please contact Christie’s Client Services .

36. What do I do if I want to make a complaint about an item I have purchased?

We always look to resolve issues directly with our clients and Christie’s Client Services will be happy to assist with your queries.

If you’d like to make a complaint, you can either call or submit a web form by contacting us here. Alternatively, please email us at onlineonly@christies.com stating the sale and lot number.

In addition, if you are a purchaser and your primary residence is in the EU, then under European Legislation if you are not satisfied with the way that we propose to resolve any issue you have with an item you have purchased from us via our website, you may also raise a complaint with the European Online Dispute Resolution Platform. You can raise a complaint by following this link to the EUODR platform.